Porównywanie dzisiejszego nauczyciela z nauczycielem z przeszłości nie ma najmniejszego sensu. Nauczyciel kiedyś i dziś to dwa całkowicie inne zawody. Zmienili się ludzie, zmieniła się szkoła, zmieniła się technologia. Zmieniło się wszystko. Najnowsza podstawa programowa i obecne trendy w nauczaniu jasno wskazują na potrzebę korzystania ze środków technologii informacyjnej w szkołach. Nauka języka obcego ograniczona tylko i wyłącznie do podręcznika szkolnego w wersji papierowej będzie dla uczniów mało atrakcyjna i męcząca. Nauczyciele powinni korzystać z dóbr jakie niesie nam technologia informacyjna i nie bać się wdrażania jej podczas swoich zajęć. Nauczyciel w obecnych czasach musi rozumieć i wykorzystywać nowoczesne technologie podczas procesu dydaktycznego.

Jak to widzi nasz uczeń

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy 10 letnim Krzysiem, uczniem czwartej klasy szkoły podstawowej. W naszym wolnym czasie, którego mamy niewiele, bo w szkole jesteśmy codziennie od godziny 7.30 do 17.00 lubimy grać w gry komputerowe (tak naprawdę w grę wchodzą obecnie raczej gry na telefon komórkowy i gry na konsolę), oglądać Youtube’a i czasem zagrać w piłkę nożną. Lubimy też przeglądać memy, szczególnie te z nosaczem. Czy taki uczeń będzie zainteresowany pracą z podręcznikiem? Ano nie będzie. Taki chłopiec potrzebuje bodźców, zajęć angażujących i interaktywnych.

Musimy sobie uświadomić, że nasi uczniowie przez większość czasu korzystają z telefonu komórkowego. Są oni „przebodźcowani”. Technologia atakuje ich ze wszystkich stron – komputery, laptopy, telefony, tablety, a wszystko na nich jest kolorowe, świecące i obsługiwane jednym palcem! Uczniowie młodsi (1-4 i może 5 klasa) grają w gry, ci starsi (6-8 i więcej) wolą spędzać czas przeglądając Youtube’a i aktywnie udzielając się na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram czy Tik Tok).

Wchodząc na zajęcia z nastawieniem, że zaoferujemy im kolejny temat z podręcznika z góry jesteśmy na przegranej pozycji i możemy mieć pewność, że z tej lekcji wyniosą coś jedynie ci, którzy są zmotywowani i ukierunkowani przez rodziców na naukę. Dobrze wiemy jednak, ze takich dzieciaków w szkołach jest zazwyczaj garstka. Jeżeli chcemy dotrzeć też do reszty klasy musimy dać od siebie więcej i zaproponować coś co będzie dla nich atrakcyjne.

Wplecenie chociaż odrobiny technologii czy informacji z „ich świata” ułatwi nam nauczanie, a im przyswajanie wiedzy. Szybkie pytanie – uczeń będzie bardziej zaciekawiony tekstem czytanym o zespole Queen czy o Billie Eilish? Tekst, na którym pracujemy będzie dla uczniów o wiele bardziej interesujący, jeżeli będzie przedstawiał sylwetkę ciekawej, z ich punktu widzenia osoby.

Są nauczyciele, którzy przerabiają te same karty pracy, te same teksty czy te same utwory od kilkunastu lat. Tacy nauczyciele będą mieli trudność w zaciekawieniu i zmotywowaniu swoich uczniów do pracy. Z perspektywy ucznia takie materiały będą nudne i nieciekawe. Nowoczesny nauczyciel powinien podążać za technologią, za celebrytami i informacjami, które są ciekawe dla uczniów, których uczy.

Rola nauczyciela

Na przestrzeni lat rola nauczyciela zmieniała się dynamicznie i obecnie ciężko jest porównywać nauczyciela sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat z tym, który uczy obecnie. Tych paręnaście lat temu nauczyciel był encyklopedią i wyrocznią. Nauczyciel był zazwyczaj jedynym źródłem wiedzy uczniów. Nie mieli oni możliwości nabywania informacji korzystając z innych źródeł poza trudno dostępnymi książkami. W dzisiejszych czasach tak nie jest. Uczniowie mają do dyspozycji Internet, ogromną liczbę książek i oprogramowania wspierającego naukę. Uczniowie mogą zweryfikować wiedzę przekazywaną przez nauczyciela bardzo szybko. Wystarczy, że skorzystają z dobrze znanego im Internetu.

Każdy nauczyciel zderzył się kiedyś z sytuacją, w której nie znał odpowiedzi na zadawane przez ucznia pytanie. Jest to normalne i nie jest powód do wstydu. Nauczyciel nie będzie wiedział wszystkiego, bo świat pędzi bez opamiętania do przodu, a ilość informacji z jaką stykamy się każdego dnia jest olbrzymia. Nauczyciel ma wspierać proces edukacyjny, kierować uczniów na właściwe tory. Jego zadaniem nie jest recytowanie encyklopedii na zawołanie.

Nauczyciel powinien proponować uczniom narzędzia wspierające naukę i wdrażać do samodzielnej pracy nad rozwojem własnych umiejętności . Nowoczesny nauczyciel powinien zaznajamiać swoich uczniów z narzędziami, oprogramowaniem czy stronami internetowymi, które pomogą jego uczniom w rozwijaniu wiedzy także w czasie wolnym. Żeby tak się stało narzędzia te muszą być wyselekcjonowane, dostosowane do wieku i możliwości uczniów. Nie mogą być za trudne, nie mogą być też za łatwe. Co najważniejsze muszą być one ciekawe i angażujące.

Który sposób utrwalania słownictwa będzie ciekawszy: Wkuwanie listy słówek z tłumaczeniem (standardowo j. ang po lewej, tłumaczenie na j. polski po prawej) czy skorzystanie ze strony www, na której uczeń skorzysta z wirtualnych fiszek, będzie miał możliwość przećwiczenia słów dopasowując słowo w j. angielskim i słowo w j. polskim? Czy lepiej jest kazać uczniom przepisywać cały dialog z książki do zeszytu czy lepiej wyświetlić ten dialog na tablicy interaktywnej i poprosić uczniów o uzupełnienie luk? A może zamiast ćwiczeń gramatycznych i trzydziestego przykładu z Present Simple przepisywanego do zeszytu skorzystać ze stron gdzie uczniowie mogliby sami klikając wybierać prawidłową strukturę gramatyczną? (warto tutaj sprawdzić stronę do nauki gramatyki języka angielskiego Englishzilla)

Nauczyciel wersja 2023

Nauczyciel w roku 2023 powinien być przede wszystkim dobrze przygotowany do lekcji, znać i rozumieć potrzeby swoich uczniów, a także korzystać z technologii informacyjnej podczas zajęć.

Nauczyciel powinien wiedzieć gdzie idzie i po co. Jak nie wie, to w ogóle nie powinien iść. Do lekcji trzeba się przygotować, mieć jakikolwiek plan działania. Bez planu tracimy czas i swój i uczniów. Nie marnujmy go, bo jest on bezcenny.

Nie musimy przygotowywać się do lekcji kilka godzin, po wypracowaniu własnego systemu wystarczy kilkanaście minut. Korzystajmy z dobrodziejstw Internetu – prezentacje, filmy wprowadzające dane zagadnienie, ćwiczenia online, karty pracy, oprogramowanie do tablicy – to wszystko jest dostępne i ułatwi przygotowanie do zajęć. Nie musimy też za każdym razem przygotowywać nowych materiałów. Korzystajmy z gotowych rozwiązań i z tego co już jest. Naszym zadaniem jest jedynie wyselekcjonowanie i dostosowanie materiałów do potrzeb naszych i uczniów.

Zapytaj uczniów czy mają rodzeństwo, jakie są ich zainteresowania, z czym mają kłopot, a co jest dla nich łatwe. Poznaj ich, niech poczują, że są dla Ciebie ważni. Pytaj czy dana lekcja była dla nich łatwa czy trudna. Czy coś by w niej zmienili. Przeprowadzaj szybką ewaluację lekcji za pomocą np. metody świateł drogowych. Dzięki uzyskanej informacji zwrotnej będziesz ulepszał swoje lekcje. Krytyka może na początku być trudna do zaakceptowania, ale dzięki niej będziesz stawał się lepszym nauczycielem dla swoich uczniów.

Nauczyciel w roku 2023 nie powinien bać się technologii. Powinien z niej korzystać i stale poszukiwać nowych, przystępniejszych i ciekawszych programów, stron www czy aplikacji wspomagających naukę. Przedstawienie tematu lekcji w sposób interesujący i angażujący pozwoli Tobie uniknąć problemów z dyscypliną i brakiem motywacji wśród uczniów. Musisz być przy tym pewny swoich umiejętności i świadomy narzędzi, z których korzystasz.

Udostępnij artykuł: