Lyrics Training to strona internetowa, na której możemy ćwiczyć umiejętność słuchania ze zrozumieniem poprzez uzupełnianie luk w tekstach piosenek. Na stronie zamieszczane są utwory z witryny Youtube. Im bardziej popularny hit, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie on na Lyrics Training. Luki uzupełniamy na dwa sposoby – albo wpisujemy (writing mode), albo wybieramy słowo z listy (choice mode).
Do wyboru mamy też 4 poziomy trudności, które są zależne od ilości słów w piosence.. Aplikacja zlicza ilość poprawnie wybranych/wpisanych słów, a także tych nietrafionych. Jeżeli uczeń będzie pudłował za często to przegra. Jest to gra raczej dla jednej osoby, maksymalnie dwóch (sprawdza się przy słabszych uczniach).
Jak korzystać z Lyrics Training?
Stronę można wykorzystać jako przerywnik w trakcie lekcji, na zajęciach dodatkowych i jak jest niska frekwencja. Przy całej klasie czy grupie raczej ciężko korzystać ze strony, chyba że damy jakieś zadanie pozostałym uczniom. Przy większej grupie uczniów można rozważyć z uzupełnianie luk na kartce papieru (drukujemy uczniom tekst piosenki z lukami do uzupełnienia) Są pewne minusy pracy z LT. Jednym z nich jest fakt, że utwory popularne/radiowe często mają trudny tekst i uczniowie sobie z nim nie dają rady pomimo faktu, że piosenkę znają bardzo dobrze. Taka gra powoduje u nich frustrację i zniechęcenie.
W pracy z LT starajcie się wybierać utwory dla uczniów i tylko czasami, po sprawdzeniu tekstu dajcie im możliwość wyboru piosenki. Często zdarza się tak, że uczniowie po kilku lekcjach z LT wręcz błagają nauczyciela o wybranie konkretnego utworu. Pamiętajcie, aby nie włączać utworów, których nie znacie i wcześniej nie sprawdziliście. Jest to nierozsądne i ryzykowne. Unikajcie też przeglądania utworów po kategoriach, nigdy nie wiadomo jaki utwór tam się pojawi. Lepiej jest wyszukać konkretny utwór korzystając z wyszukiwarki. Jest to jedno z tych narzędzi, które trzeba zaproponować naszym uczniom, ponieważ bardzo chętnie wracają do niego także w czasie wolnym. Dodam, że strona jest darmowa i nie jest wymagana rejestracja.
Obsługa strony jest dość prosta. Nie jest wymagane posiadanie konta, nie trzeba podawać żadnych danych czy generować gier. Stworzenie gry trwa mniej niż 30 sekund. Po wejściu na stronę klikamy w SEARCH i wpisujemy w wyszukiwarkę utwór np. Baby Shark. Klikamy ENTER na klawiaturze i wybieramy utwór. Następnie wybieramy poziom (Select a Game Mode). Dla szkół podstawowych odpowiedni będzie poziom BEGINNER lub INTERMEDIATE przy dłuższych utworach.
Po wybraniu poziomu trudności wybieramy u góry ekranu tryb gry – WRITE MODE lub CHOICE MODE i klikamy PRESS HERE TO START A GAME. W tym momencie wyskoczy nam okienko zachęcające do założenia darmowego konta w serwise, jeżeli nie chcemy tego robić to klikamy MAYBE LATER. Pozostaje nam już tylko kliknąć odtwarzanie piosenki (przycisk play).
Z jakich utworów korzystać?
Utwory trzeba dostosować do wieku uczniów. Dla młodszych klas (1-3) sprawdzają się utwory, które uczniowie znają lub takie, przy których można zaproponować dodatkową zabawę ruchową np. Head Shoulders Knees And Toes czy Baby Shark. Dla uczniów klas 4-6 doskonale sprawdzają się utwory radiowe, popularne piosenki, które często puszczane są w radiu. Klasy 7-8 mogą być bardziej wymagające i trzeba tutaj trafić w ich gust. Spokojnie można również zacząć od piosenek pop i sprawdzać co danej klasie pasuje, a co nie. Musicie pamiętać, że utwór odtwarza się z YT, dlatego oprócz muzyki uczniowie zobaczą też teledysk.
Oczywiście musicie go także zobaczyć w całości, żeby nie okazało się, że podczas lekcji promujecie niewłaściwe treści. Warto stworzyć sobie listę utworów, z których będziemy korzystać. Poniżej przedstawiamy przykładową listę utworów od której można zacząć przygodę z Lyrics Training.
Lista utworów do Lyrics Training:
- Ace of Base – The sign
- Head Shoulders Kness and Toes
- Baby Shark
- Alan Walker – Lily
- Alan Walker – Sing me to sleep
- Pharrell Williams – Happy
- Kate Perry – Chained to the Rhythm
- Fool’s Garden – Lemon Tree
- One Republic – I lived
- Avicii – Wake me up
- Sia – Never give up
- Sia – Flames
- Sia – Big girls Cry
- We are the world – USA for Africa
- Rick Astley – Never gonna give you up
- One Direction – One way or another
- Twenty One Pilots – Ride
- Justin Timberlake – Love never felt so good
- Justin Timberlake – Can’t stop this feeling
- Sam Ryder – Space Man
- Rag’n’Bone Man – Human
- S Club 7 – Bring it all back
- Panic! At The Disco – High Hopes
- Adele – Skyfall
- Adele – Set fire to the rain
- Imagine Dragons – Birds
- Imagine Dragons – Walking the wire
- Tom Grennan – Remind me
- Alle Farben & ILIRA – Fading
- Joe and Jake – You’re Not Alone
- The Script – Hall of fame
- Firelight – Coming home
- The Beatles – Ob La Di Ob La Da
- Carly Rae Jepsen – I Really Like You
- Justin Bieber – Sorry
- Alexander Rybak – Fairytale
- Lena – Satellite
- Michał Szpak – Color of your life
- Mans Zelmerlow – Heroes
- piosenki z bajek Disney’a np. Strangers like me czy Circle of life