Potrzeba zmiany

Podstawa programowa i obecne trendy w nauczaniu jasno wskazują na potrzebę korzystania ze środków technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych. Nauka języka obcego ograniczona tylko i wyłącznie do podręcznika szkolnego w wersji papierowej będzie dla uczniów mało atrakcyjna i męcząca. Nauczyciele powinni korzystać z dóbr jakie niesie nam technologia informacyjna i nie bać się wdrażania jej podczas swoich zajęć. Nauczyciel w obecnych czasach musi rozumieć i wykorzystywać nowoczesne technologie podczas procesu dydaktycznego.

Jak to widzi nasz uczeń

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy 10 letnim Krzysiem, uczniem czwartej klasy szkoły podstawowej. W naszym wolnym czasie, którego mamy niewiele, bo w szkole jesteśmy codziennie od godziny 7.30 do 17.00 lubimy grać w gry komputerowe (tak naprawdę w grę wchodzą obecnie raczej gry na telefon komórkowy i gry na konsolę), oglądać Youtube’a i czasem zagrać w piłkę nożną. Lubimy też przeglądać memy, szczególnie te z nosaczem. Czy taki uczeń będzie zainteresowany pracą z podręcznikiem? Ano nie będzie. Potrzebuje bodźców, zajęć angażujących i interaktywnych.

Musimy sobie uświadomić, że nasi uczniowie przez większość czasu korzystają z telefonu komórkowego. Oni są, jak ja to mówię, „przebodźcowani”. Technologia atakuje ich ze wszystkich stron – komputery, laptopy, telefony, tablety, a wszystko na nich jest kolorowe, świecące i obsługiwane jednym palcem! Uczniowie młodsi (1-4 i może 5 klasa) grają w gry, ci starsi (6-8 i więcej) wolą spędzać czas przeglądając Youtube’a i aktywnie udzielając się na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram).

Wchodząc na zajęcia z nastawieniem, że zaoferujemy im kolejny temat z podręcznika z góry jesteśmy na przegranej pozycji i możemy mieć pewność, że z tej lekcji wyniosą coś jedynie ci, którzy są zmotywowani i ukierunkowani przez rodziców na naukę. Dobrze wiemy jednak, ze takich dzieciaków w szkołach jest zazwyczaj garstka. Jeżeli chcemy dotrzeć też do reszty klasy musimy dać od siebie coś więcej i zaproponować coś co będzie dla nich atrakcyjne.

Rola nauczyciela

Na przestrzeni lat rola nauczyciela zmieniała się dynamicznie i obecnie ciężko jest porównywać nauczyciela sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat z tym, który uczy obecnie. Tych dobrych kilka lat temu nauczyciel był encyklopedią i wyrocznią. Uczniowie nie mieli możliwości nabywania wiedzy korzystając z innych źródeł poza trudno dostępnymi i mało licznymi książkami. Nauczyciel był zazwyczaj ich jedynym źródłem wiedzy. W dzisiejszych czasach tak nie jest. Uczniowie mają do dyspozycji Internet, ogromną liczbę książek czy oprogramowania wspierającego naukę.

Nauczyciel nie będzie wiedział wszystkiego, bo świat pędzi bez opamiętania do przodu. Nauczyciel oprócz przekazywania wiedzy powinien przekazywać i proponować uczniom narzędzia wspierające naukę. Nowoczesny nauczyciel powinien zaznajamiać swoich uczniów z narzędziami, oprogramowaniem czy stronami internetowymi, które pomogą jego uczniom w rozwijaniu wiedzy także w czasie wolnym. Żeby tak się stało narzędzia te muszą być wyselekcjonowane, dostosowane do wieku i możliwości uczniów. Nie mogą być za trudne, nie mogą być też za łatwe. Co najważniejsze muszą być one ciekawe.

Który sposób utrwalania słownictwa będzie ciekawszy: Wkuwanie listy słówek z tłumaczeniem (standardowo j. ang po lewej,tłumaczenie na j. polski po prawej) czy skorzystanie ze strony www, na której uczeń skorzysta z wirtualnych fiszek, będzie miał możliwość przećwiczenia słów dopasowując słowo w j. angielskim i słowo w j. polskim? Czy lepiej jest kazać uczniom przepisywać cały dialog z książki do zeszytu czy lepiej wyświetlić ten dialog na tablicy interaktywnej i poprosić uczniów o uzupełnienie luk? A może zamiast ćwiczeń gramatycznych i trzydziestego przykładu z Present Simple przepisywanego do zeszytu skorzystać ze stron gdzie uczniowie mogliby sami klikając wybierać prawidłową strukturę gramatyczną?

Nauczyciel wersja 2020

Wg mnie nauczyciel w roku 2020 powinien być przede wszystkim dobrze przygotowany, zorganizowany i nowoczesny. Nauczyciel powinien wiedzieć gdzie idzie i po co. Jak nie wie, to w ogóle nie powinien iść. Do lekcji trzeba się przygotować, mieć jakikolwiek plan działania. Bez planu tracimy czas i swój i uczniów. Nie marnujmy go, bo jest on bezcenny.

Nie musimy przygotowywać się do lekcji kilka godzin, po wypracowaniu systemu wystarczy kilkanaście minut. Korzystajmy z dobrodziejstw internetu – prezentacje, filmy wprowadzające dane zagadnienie, ćwiczenia online, karty pracy, oprogramowanie do tablicy – to wszystko jest dostępne i ułatwi przygotowanie do zajęć. Nie musimy też za każdym razem przygotowywać nowych materiałów. Korzystajmy z gotowych rozwiązań i z tego co już jest. Naszym zadaniem jest jedynie wyselekcjonowanie i dostosowanie materiałów do naszych potrzeb.

Nauczyciel w roku 2019 nie powinien bać się technologii. Powinien z niej korzystać i stale poszukiwać nowych, przystępniejszych i ciekawszych programów, stron www czy aplikacji wspomagających naukę. Nauczyciel musi być pewny swoich umiejętności i świadomy narzędzi, z których korzysta.

Drogi nauczycielu, większość problemów z dyscypliną podczas zajęć wynika z braku zainteresowania tematem. Twoim zadaniem jest przedstawienie tematu w taki sposób, który będzie dla ucznia interesujący i angażujący.